Fri frakt vid 499:- / Snabb leverans / Fri retur

Johanna & Runacademys bästa styrketips för löpare

|30/11, 2021

Johanna & Runacademys bästa styrketips för löpare

Någon som har stenkoll på vad som krävs som löpare är Johanna Bäcklund, elitlöpare och medarbetare på Runacademy. Hon berättar här om verksamheten, sin egen resa och ger tips på 5 grymma övningar för att stärka kroppen inför löpning. Vi vill med detta inlägg också passa på att välkomna Runacademy som samarbetspartner.


Berätta om Runacademy! 

Runacademy har löpargrupper på närmare 100 orter runt om i Sverige med syfte att sprida löparglädje och lära ut hur löpningen kan varieras. Utöver våra löpargrupper har vi en online-sida med träningsbank, kunskapsbank och träningsprogram. På onlineträningen har vi med jämna mellanrum kortare utmaningar om 3-5 veckor, med tre-fyra specifika träningspass att köra.

Vi bedriver även företagsträning och PT-träning och anordnar löparresor både i Sverige och utomlands. Runacademy har även en idrottsförening, Runacademy IF, ansluten till svenska friidrottsförbundet som man kan tävla för i olika motionslopp.  

Vem är du? 

Johanna Bäcklund, 36 år gammal från Åland, bor i Stockholm med min man och mina två söner. Har en bakgrund som innebandyspelare, pluggat och jobbat som lärare i matematik och idrott under 6-års tid. 

Började springa motionslopp 2009 och upptäckte då att jag hade goda förutsättningar till att springa fort. 2010 började jag löpträna mer specifikt med hjälp av en tränare och utvecklades snabbt, på både 10 km och halvmaraton. 2012 Sprang jag Lidingöloppet och kom då tvåa med tiden 2:01:11. Har sedan dess sprungit lopp från 10 km upp till maraton som är den distansen jag satsar på just nu.  

Jag har SM medaljer i både halvmaraton och maraton och kvalade 2019 till VM i maraton. Jag springer ofta två pass om dagen, ett innan frukost och ett innan lunch. Tävlar för Runacademy IF och tar hjälp av min tränare Christian Mundt som planerar upp min träning.

Jag träffade Petra Kindlund, grundare av Runacademy, på ett motionslopp våren 2014 och under hösten började jag vara med som ledare i deras löpargrupper. Därefter fick jag möjligheten att utveckla företaget tillsammans med Petra. Idag ansvarar jag bland annat för våra löpargrupper, samarbeten samt är chef för ett av våra två team på kontoret, där vi är åtta anställda som jobbar med allt från marknadsföring till coachning och programmering. 


Johannas 5 bästa övningar för att bli en bättre löpare:

Som löpare är det fördelaktigt med styrkeövningar där vi jobbar på ett ben i taget, detta för att stärka upp båda sidor och få ett jämnt flyt i löpningen. Jag jobbar mycket med att stabilisera upp höfter, samt stärka vader för att avlasta hälsenan.

  • Bulgarian split squat med vikt

  • Kettlebellsvingar

  • Sidoplanka med höftdipp

  • Höftlyft med knädrag

  • Explosiva tåhävningar med knälyft


Vilken är din personliga favoritprodukt ur vårt sortiment?

Tvättmedlet är en riktig favorit! Eftersom jag tränar flera pass om dagen blir det en hel del tvätt. En fördel är att tvättmedlet tar bort dålig lukt och får träningskläderna att kännas fräscha och lukta gott!