Fri frakt vid 499:- / Snabb leverans / Fri retur

Vinterbad - ger det verkligen några hälsoeffekter?

|22/03, 2021

Vinterbad - ger det verkligen några hälsoeffekter?

Bild efter bild dyker upp i flödet. Både kända atleter och gemene man ses doppa ner i det iskalla vattnet för att följa med i hälsotrenden. Att kallbada. Något som tidigare sågs som galenskap för de flesta är numera en del av mångas vardag. Överallt vittnas det om otroliga hälsoeffekter och flera studier kan bekräfta att vinterbadare tycks må bättre av att kallbada.

En finsk studie gjord av friluftsorganisationen Suomen Latu visar på många positiva upplevda effekter:

  • Bättre psykiskt välmående, mindre stressymptom
  • Mindre och ingen influensasmitta
  • Bättre sömn
  • Mindre värk
  • Piggare
  • Förbättrad blodcirkulation

Samtidigt är det inte en mirakelkur för alla. Det kan vara direkt farligt att hiva sig ner i iskallt vatten utan att vara förberedd. I och med den chockartade temperaturförändringen kan kroppen bete sig på oförutsedda sätt, så det är viktigt att inte gå på kroppen för hårt.

En vinterbadare som gärna tar sig ett dopp är Anna Holm. 

Hur kom det sig att du började kallbada?

Jag skyller på mina kollegor! Jag är inte någon storbadare ens på sommaren, men i höstas ville vi göra något covidsäkert tillsammans på jobbet. Eftersom vi jobbar nära Vätterstranden (när vi inte är på hemmakontoret) blev det en rolig grej, att två gånger i månaden gå ner och ta ett snabbt lunchdopp.

När det sedan blev aktuellt med Musikhjälpen i P3 startade vi en insamlingsbössa, där vi lovade att bada till isen la sig på Vättern om vi fick in minst 10 000 kronor. Jag trodde aldrig att vi skulle få in så mycket pengar, men det fick vi! Så det var bara att bada på…

Men i början av februari la sig faktiskt isen på Vättern, åtminstone en bit ut på ”vår” strand. Jag var rätt nöjd med att vi slapp bada, men kände sedan att jag faktiskt längtade efter ett kallbad. Så det fick bli ett februaridopp i Axamosjön i stället. Och nu i mars ligger ingen is på Vättern, så vi får väl se om kollegorna kan ses för ett dopp innan påsk!

Har du märkt av någon skillnad i hur du mår?

Jag badar nog inte tillräckligt ofta för att känna det där långsiktiga välmåendet som många pratar om. Kanske har jag varit lite mindre förkyld under hösten och vintern, men framförallt är det en härlig känsla, nästan ett rus, när man kommer upp ur vattnet och känner sig kall och varm samtidigt. Det är i alla fall ett snabbt sätt att bli pigg!

Vad har du för tips till förstagångsbadaren?

Jag känner mig fortfarande som nybörjare på det här med vinterbad, men jag tror inte att man ska göra det så krångligt. En del vill ha bastu först, och brygga med stege, men jag tycker att det är ganska skönt att vänja sig vid kylan när jag går ut i det långgrunda vattnet. Och det blir inte så stor temperaturskillnad för kroppen när du kommer direkt från kontoret i stället för bastun. Men det är klart, ju kallare det är i vattnet, desto skönare är det med ett par strumpor eller våtdräktssockor på fötterna. Och även om det känns tufft att stanna längre i vattnet än ett kort ”ner- och-upp”, så är det skönt att sänka ner axlarna, andas långsamt och stå ut lite längre. Kan du stanna kvar en stund i det kalla vattnet värmer kroppen liksom upp sig inifrån, när du kommer upp. Ta med dig en VÄN och våga prova!

Nu är säsongen nästintill förbi, åtminstone för oss i södra Sverige. Men för att vänja sig inför nästa vinter är det perfekt att börja duscha kallt för att se hur kroppen reagerar på kylan. Vem vet, kanske märker du också av de goda hälsoeffekterna.

Psst… Är du en av dem som inte gillar kylan? Kika in våra produkter för en annan typ av välmående.