löparfötter

Ömmar dina fötter efter en löprunda? Vi vet hur det känns! Fötterna är grunden till att vi kan gå, springa och röra på oss, men trots det så glöms de ofta bort när det kommer till vård och återhämtning efter träning. Nedan listar vi våra tre bästa knep för att förebygga ömma löparfötter.   

1. Nageltrång och blånaglar.

Nageltrång och blånaglar. Välbekanta ord för den erfarne löparen. Visste du att den vanligaste orsaken till nageltrång är felklippta naglar? Klipp rakt och fila ned vassa hörn så undviker du att naglarna växer in i huden. Håll också dina naglar mjuka genom att regelbundet smörja in dem, då skaver de inte lika lätt. Blånaglar är en annan vanlig åkomma för löparen och är resultatet av en blodblåsa som bildats under nageln. De är inte farliga men kan göra mycket ont. Orsaken är ofta antingen för trånga skor som skapar tryck på nageln, eller felklippta naglar som skrapar emot skon när du springer. Se över din “skosituation” och klipp dina naglar rätt för att undvika besvär på dina löparfötter.

2. Skavsår och blåsor 

Skavsår och blåsor kan exempelvis bero på dåliga strumpor, skor som sitter fel och gör att foten glider inne i skon eller gamla skavsår och blåsor som inte blivit rätt omhändertagna. Om du drabbas av blåsor bör du undvika att punktera dem eftersom de fungerar som ett extra skydd för den nybildande huden. Ibland går blåsan sönder av sig själv. Då är det viktigt att rengöra såret noggrant med tvål och vatten för att undvika att såret blir infekterat. Låt torka och skydda det med ett plåster, gärna ett speciellt skavsårsplåster. För att förhindra att skavsår och blåsor uppkommer är vår rekommendation att du investerar i ett par riktigt bra strumpor utan skavande sömmar, som sitter smidigt på foten. Mjuka fötter hjälper faktiskt också mot att förebygga skavsår och blåsor. Smörjer du dina fötter regelbundet blir dina fötter mjuka och friktionen mellan foten och strumpan minskar.

3. Enkel fotvård hemma som hjälper! 

Gör det till en god rutin att skrubba dina fötter minst en gång i veckan och smörj dem regelbundet. Genom att skrubba fötterna ökar du blodcirkulationen och förhindrar att gamla skavsår och blåsor blir till förhårdnader. Dina fötter kommer inte heller att kännas lika torra och du undviker sprickor i hälarna. Om du är noga med att hålla dina löparfötter mjuka förebygger du helt enkelt framtida åkommor. Dessutom kortar du ner återhämtningstiden om du nu, trots dessa tips, skulle råka ut för några besvär.

VÄN Fotkräm – En närande och fuktgivande fotkräm för torra fötter som får jobba mycket. Innehåller mjukgörande kokosfett, olivolja och bivax samt mynta för en svalkande känsla och fräsch doft. Tillverkad av ekologiska råvaror.

VÄN Fotskrubb – En snäll men effektiv fotskrubb som slipar, mjukar upp och återfuktar trötta fötter. Innehåller små korn av pimpsten, närande vegetabiliska oljor samt mynta för en svalkande känsla och fräsch doft. Tillverkad av ekologiska råvaror.