träningsvärk

Ömmande muskler efter ett bra träningspass är ofta ett skönt tecken på att man pressat sin kropp det där ”lilla extra”, för att nå det ”lilla extra”. Känner du igen känslan? Ibland ömmar dock musklerna för mycket och man kan behöva hjälpa kroppen att återhämta sig.

Vem som helst kan få träningsvärk, hur otränad eller vältränad man än är. Det fungerar som en respons på att du utmanat din kropp på ett nytt eller tuffare sätt, eller som en påminnelse att du skulle behöva göra mer av den typen av träning. Men hur kan du undvika den värsta träningsvärken och vad kan du själv göra för att behandla dina ömma muskler?

Överraska inte kroppen!
Har du haft ett längre uppehåll från träningen eller inte gjort en viss övning på lång tid bör du ta det försiktigt. Börja hellre första passet lite lugnare för att sedan öka belastningen successivt kommande träningspass.

Varva ned
Efter ett tufft träningspass är det bra att varva ned i minst 10 minuter med lätt jogg, cykling eller rask promenad. Nedvarvningen håller igång blodcirkulationen och hjälper musklerna att snabbare transportera bort slaggprodukter, exempelvis mjölksyra. Att stretching ska bidra till minskad träningsvärk är en vanlig uppfattning, även om man i nyare studier kunnat konstatera att det har ingen, eller mycket liten, inverkan. Många tycker ändå att det är skönt och avslappnande att avsluta träningspasset med några stretch- och rörlighetsövningar.

Lättare återhämtningsträning kan hjälpa
Träningsvärk och ömma muskler är oftast inte farligt. Det är dock inte att rekommendera att hårdträna just de områden där träningsvärken är som värst. Kraftig träningsvärk är en signal att muskeln inte är återhämtad och med en stel och trött muskel är det dessutom svårt att prestera på topp. Lugnare träning har däremot visat sig ha en god effekt på träningsvärk. Därigenom ökar blodcirkulationen, och musklerna kan snabbare förses med ny näring och transportera bort slaggprodukter, vilket påskyndar återhämtningen. Så, även om det kanske tar emot, ge dig ut på en rask promenad eller ta en lugn tur på cykeln!

Muskelavslappning genom massage
Massage är ett annat sätt att öka blodgenomströmningen för att påskynda återhämtningen. Många upplever även att massage har en muskelavslappnande och stressreducerande effekt, vilket kan vara extra skönt efter ett tufft pass. Du behöver faktiskt inte gå till en massör för att ta del av effekten – det fungerar utmärkt att själv massera sina vader eller be en kompis att knåda lite extra på de ömma axlarna. VÄNs massageolja underlättar behandlingen och passar perfekt för egenvård. Oljan är doftfri och sjunker in i huden lagom snabbt.

En extra knuff till återhämtning…
Om dina muskler ömmar mer än vanligt kan du behöva använda dig av något som ger lite hjälp på traven. VÄNs Sport-liniment har en växelvärmande effekt som lindrar smärta och ger kroppen en extra knuff till återhämtning. Endast en liten klick räcker till att massera in på den ömma muskeln och därefter är din kropp redo för nya tag!

v 22711 300x300 - Så botar du ömma muskler! v 22725 1 208x300 - Så botar du ömma muskler!

Läs mer om hur skrubbning kan påskynda återhämtningen här!